De Leerling,

Leeravonturen

Hier vind je informatie over leren leren, werkwijze en het resultaat van leeravonturen.

Leren leren

Iedereen kan leren. Elk leerproces is als het ware een avontuur. Je gaat het onbekende, eigen maken, waarna de je slimmer, beter en sterker verder gaat. Zo hebben we leren kruipen, lopen, fietsen, zwemmen etc. Hierbij hebben we soms hulp gehad van anderen. Het ging misschien niet altijd even makkelijk. Juist door het avontuur aan te gaan, te ervaren, te vallen en weer op te staan, kun je stapsgewijs beter worden in wat je doet. Dat geldt ook voor het leren op school.

Leeravonturen is een programma dat speciaal is ontwikkeld voor kinderen vanaf groep 7/8 tot ongeveer 20 jaar die makkelijker en slimmer willen ‘leren leren’. Het verschil met huiswerkbegeleiding is dat Leeravonturen kinderen leert welke voorwaarden nodig zijn om te kunnen leren. Zodat jij je avontuur op school, in jouw leven makkelijker kan doorlopen.

Werkwijze

Waar huiswerkbegeleiding vaak gaat over de inhoud van de vakken, gaat Leeravonturen over HOE te leren. Welke leerstrategie past het beste bij jou? De training richt zich met name op de voorwaarden die van belang zijn om te kunnen presteren.

  • Welke aspecten van leren komen aan bod?
    • Bedenken wat je wilt leren
    • Leren plannen en organiseren van je huiswerk
    • Leren op een handige manier informatie te onthouden en reproduceren
    • Leren hoe je je gemakkelijker kunt concentreren
    • Waarom en hoe je kunt leren
    • Wat je nodig hebt om leren leuk te vinden
    • Inzicht krijgen in waarom het tot dusver niet lukte om te leren
    • Manieren om faalangst te overwinnen
    • Luisteren naar anderen en ontdekken hoe je verschillend kunt omgaan met leren
    • Tips, trucs en oefeningen om zelfstandig je werk goed te doen.

In het werkboek staan naast deze thema’s ook veel tips en weetjes. We gaan tijdens de training aan de slag met verschillende oefeningen en we sluiten ieder onderwerp af met een eigen leerplan waarin helpende acties zijn opgenomen waar de leerling mee aan de slag gaat.


Er zijn twee manieren om de training te volgen:

  • een groepstraining; maximaal 5 leerlingen
  • een individueel coachingstraject.

Voor leerlingen met gedragsproblemen in het Autistisch spectrum,
AD(H)D problematiek wordt er een meer specifieke training aangeboden. Daar het proces van het aanleren van executieve functies bij deze leerlingen anders verloopt.


Trainingen worden op locatie gegeven, voorkeur voor de school van de leerlingen. Informeer naar de mogelijkheden door vrijblijvend contact op te nemen.

Resultaten na het volgen van Leeravonturen kunnen zijn:

  • Meer plezier in het leren
  • Meer motivatie om te leren
  • Betere concentratie
  • Meer rust en tijd om de vrije tijd in te vullen
  • Betere resultaten

Neem contact op met Anouk